welcome

Welcome our visitors that come to visit us on our Blog
This blog reflects the views of its owners only
You have the right to agree or disagree with our views

مرحباً بكل زائر يدخل على مدونتنا
هذه المدونة تعبر عن آراء أصحابها فقط
لك الحق أن تتفق أو لا تتفق مع آراءنا
الصفحة الرئيسية للمدونة على الفيسبوك :( https://www.facebook.com/pages/Egyptian-Sokrat-egygirl-mn2ota-Blog/254929104594264 )

Adver.

May 12, 2012

حكايتى مع المترو - هذه تدوينة نادية عادل بطلة القصة بنفسها

كتبت ناية عادل على صفحتها الشخصية على موقع التواصل الأجتماعي تدوينة تروي فيها تفاصيل ماحدث معها بدايةً من الحادث نفسه وحتى عمل المحضر - كتبت تقول :

"أنا اسمى نادية عادل وقررت احكى تفاصيل كل اللى حصل معاى يوم الاربع 9-5-2012 كنت ف انور السادات على رصيف الجيزة الساعه 10 ونص وطبعا الدنيا زحمة فا انا رحت اركب في عربية السيدات واول ما دخلت لقيت البنات بيتخانقوا فى الاولاد بيقولولهم ينزلوا من عربية السيدات فقط (اللى لونها احمر). فا بدات اساعدهم اننا ننزلهم وهم في قمة البرود محدش بينزل بدانا كلنا نستغيث بالناس اللى على الرصيف وفى ولد جوة العربية عمال يهزر ويضحك ويقول مش نازلين غير انى فهمت بعد كده انه اصلا اللى بدا يضايق البنات. الموضوع طول والمترو لسه واقف والخناقات كبرت الناس اتلموا وبيحاولوا يسكتونا وكان مافيش حد بيضايقنا فى العربية وكانه مافيش حد كاسر القانون اللا اعتراضاتنا. جة ناس عددهم 3 لابسين قميص لبنى عليه علامة المترو ( البادج يعنى) بقوا بيزعقوا فينا جامد ويقولولنا ادخلوا ومش هاننزل حد والمترو لازم يمشي اللى مش عاجبة ينزل يركب المترو اللى بعده .... وهكذا لحد ما الناس دولا -اللى عرفت بعدين انهم مسئولين عن تشغيل المترو- بدأوا يضربونا ويزقونا لجوة جامد كل ما هو قصاد الباب اتضرب... اللى مستفز اكتر من كده ان الناس اللى مش عارفين يتخانقوا وللا يضربوا كانو بيزعقوا فينا ويقولولنا يلعن ابوا الستات وعربيات الستات وناس منهم رفعت الجزم !!! كان في كام شاب معترضين على الموقف ودافعوا عنا (يشكروا) والباقي شغال يصور الموقف وياريت نقدر نوصل لاى حد فيهم .....المترو اتحرك بعد فترة وكنا نزلنا ناس كتير مش كلهم بس كنا تعبنا جدا. وصلت بيتى تعبانة جدا انا واختى وكنا مصدومين من ردود الافعال وكنا منهكين جدا صحيت تانى يوم مش قادرة اتحرك انا جسمى مكسر ومتكدرة روحت شغلي بتاكسي ومديري نادانى فى المكتب وقالى مالك عامله زى اللى واخدين علقه على الصبح بدات احكيله وانا متاثرة ومخنوقه وحالتى حالة والدموع في عينى وصعبان على نفسي من الظلم واباحية القهر والتحرش اللى بقت حاجه علنى ف بلدى قاللى انتى ايه اللى جابك روحى روحى استريحى وتعالى بعد ما تهدى وجسمك يستريح ... مشيت بردة متكدرة.... وانا في طريقى للبيت كلمت غدير الادمن بتاعة البيج (ثورة البنات) قولتلها الموقف وانا شبه محبطة وباقولها لازم نعمل حاجه .. قالتلى نمشيها قانونى لو القانون ماجابش حقنا نفكر ف حاجه نعملها... عجبنى الكلام الموزون ماكدبناش خبر وسالنا ونزلنا نعمل محضر وانا في طريقى ناس جات تساعدنى ماعرفهمش تواصلوا مع البيج وغدير وجم معاى منهم كريم وديفيد وعبدالله اللى جاب المحامى الاستاذ عمرو.. وكان معاى ناس اعرفهم انا .. روحنا على قسم قصر النيل اللي في جاردن سيتى قالولنا احسن حاجه تروحوا على قسم المترو بتاع السادات روحنا هناك قالولنا لازم تروحوا العتبه قسم رابع ايضا داخل المترو وهناك اتعمل المحضر (في تفاصيل حصلت هناك ان في ناس جات من ادارة تشغيل المتروا وماكانش عاجبهم الكلام وقال ايه احنا بنعطل المترو ودقيقة التاخير ب 200 جنية وانتوا اتسببتوا ف تاخيرة 20 دقيقه احسبوها بقى الموضوع استفذنى اكتر فا اصريت على المحضر اكتر و اكتر الاجمل بقى قال ايه معلش هو بعد الثورة كده الدنيا سايبة وبقت ميغا اى حد بيعمل اى حاجة وامن المترو ده مش دورنا ده دور الشرطة وياستى حقك علينا ... طبعا انا عفاريت الدنيا اتنطتت قدامى دول بيراضونى بكلمتين و عاوزين يغرمونى وبيقولوا ان الامن مش بتاعهم دة بتاع الشرطة طب اكتب المحضر ضد ادارة تشغيل المترو اتهمهم بالاهمال ( ماهما لو نفزوا القوانين وطبقوا الغرمات مش هانحتاج شرطة) وضد الشيفت بتاع العاملين بتاع 10 ونص يوم الاربع اتهمهم بالتعدى ... المحامى بتاعى قالهالهم كلمة عجبتنى قوى لما هم بيتحججوا انى لو رحت الادارة فى رمسيس المبنى الكبير اللى هناك ده هاعرف قد ايه هما مضغوطين ومش باديهم اى حاجه المحامى رد وقال والله انا اعرف ان اللى قدها يشغلها واالى مش قدها يقففلها لو وصل بينا الحال اننا مش عارفين ندير اى مشروع عندنا صح يبقى مانديروش او نقفله خالص خصوصا لو بدا يئذينا و ف مين ف بناتنا وستاتنا دى حاجه تكسف... المامور بنفسه كتب المحضر مشكورا والكل هناك كان متعاطف و متضامن ومتفاهم لاقصى حد قالوا لا تيجى ف السيدات عييييييييب قوى واحنا مانرضهاش ده المختصر المفيد بتاع الموضوع كله يومها انا روحت على 12 بالليل برده وفتحت الفيس بوك وتويتر لقيت الدنيا منتشرة والموضوع عامل صدى جامد اكتر ما كنت متوقعه وقلت مادام كده والبنات كلهم عاوزين يضعوا حد للتحرش داخل المترو ويدوا درس للمتعدين والباعه الجائلين والمسئولين يبقى تمام نمشي في الموضوع و مانسيبهوش وهانعمل كل حاجة سوا والتضامن باين من البنات والاولاد الكبار والصغيرين الرجاله والستات .... اللى نفسي فيه ان الموضوع ماينامشي وياخد حيز على جنب او يتركن لكن نفسي تكون قضية مجتمع مش باقول ننضف كل الشوارع من كل المتحرشين لكن على الاقل المترو انا بكل صدق مش فارق معاى اى تعدى شخصي ولا ضرب انا فارق معاى ومعلم في مبادئ مكسوره والمبادئ دى مبادئ قانون يحمى السيدات اللا لا يوجد بيت يخلوا منهم وغلاوتهم في القلب عند الكل بكرة الصبح نازله اعمل بلاغ عند النائب العام وانا متوقعه اشوف رد فعل كويس ويرفض كل ما حدث نفسي كاميرات التصوير تكون بتسجل مع انهم قالوا دى بتراقب فقط مش داخل دماغى برده الكلام دة نفسي كل البنات ياخدوا موقف نفسي الاهالى يبطلوا يقولوا لبناتهم كلمة عيب بلاش هطرة وفضيحه
الفضيحة هى اننا ندفن راسنا فى التراب زى النعام و نسكت مش اننا نقف ضد الغلط نفسي كل الاهالى يبقوا زى اهلى مايقولوش للغلط إللا كلمة (لا) نفسي نبطل نرمى اهمالنا وعدم امانتنا على شماعة الثوره اصل من بعد الثورة بقى في كذا وكذا وكذا
نفسى نبقى ضد كسر القوانين حتى فى الحاجات الصغيرة عشان نبقى ضد كسرة فى الحاجات الكبيرة لو نفكر بايجابية هانلاقى ان كل حاجة ليها حل والف حل كلنا واقفين مع بعض وضد كل ما هو ضد النظام وضد الحرية وضد القانون وضد الاستهبال ."
نادية عادل حكيم
إلى هنا أنتهى كلام (نادية عادل) ... أختم الكلام بجملتين

بنات مصر أمانة في أيديكم يا شباب مصر

تحيا وتعيش ثورة البنات


No comments: